Haymana Kürtleri Aslını Kaybetmeyen Gerçek Kürtler
Orta Anadolu Kürtleri (OAK) yeterince bilinmiyor. Bu konuda en derli toplu bilgiler Nuh Ateş'in Ankara, Konya ve Kırşehir'i baz alan "İç Anadolu Kürtleri" adlı eserinde bulunabilir. Ancak o da sınırlı kaynaklardan yararlandığı için bu konuda bilinen soruları yanıtlamakta zorluk çekiyoruz. Dikkat edilirse bugüne kadar yararlandığımız kaynaklar hep yabancı misyonerler tarafından yazılmıştır. Örneğin Moltke; Alman, Georges Perrot; Fransızdır. Anadolu'da yaşayanlar beraber yaşadıkları sorunu anlatmayı, çözüm yolları önermeyi denememişlerdir. Elde yeterli bilgi ve belge olmayınca da bazıları eksik bilgilerle kesin hükümlere varmışlar, OAK'nin tarihini 250-300 sene gibi çok yakın sayılabilecek bir zamana dayandırmışlardır. OAK, oldukça geniş ve araştırılmaya değer bir konu. Ben yalnız Haymana Kürtleri üzerine kısa gözlem ve belirlemelerde bulunarak özel olarak Şêxbızınlar üzerinde durmak istiyorum. Haymana Kürtlerinin ne zaman gelip yerleştikleri bilinmiyor. En doğru bilgiler Osmanlı arşivlerinde ve Meclis İskan Raporları'nda saklı, ancak ne bu arşivler açılıyor ne de İskan Raporları açıklanıyor. Bu durumda biz ancak gözlemlerimizi aktarabiliyoruz. Aşiretlerin iskan edilmesi ile ilgili yazılı kaynaklardan çıkan sonuçlar iskanlarını Fatih dönemine uzandığını gösteriyor. Fatih döneminde Uzun Hasan'a ait topraklar, Osmanlı ve İran arasında paylaşılıyor. Yavuz ile Şah İsmail arasındaki 1514 Çıldıran Savaşı'nda, Yavuz; Sunni Kürtleri, Şah İsmail ise Alevi Kürtleri savaş meydanlarına sürüyor. Yavuz'un zaferi O'nun Fırat'tan Urmiye Gölü'ne kadar olan bölgede hükümdarlığını pekiştiriyor. Bu dönemde Irak'ın Bezeyan Bölgesi, Muş, Malazgirt, Elazığ ve Varto'da ikamet eden Şêxbızın Aşireti mensupları, bu savaştan etkileniyorlar. Aşiret reisleri Şeyh Hüseyin önderliğinde Batıya doğru göç ediyorlar. Cevdet Türkay, Osmanlı arşivleri ışığında "Ankara Çevresindeki Aşiret ve Boylar" adlı kitabında (İstanbul, 1979) Şêxbızın Aşireti'nin Ankara'ya geldiğini belirtiyor. Türkay aynı zamanda aşiretin İmam Muhammed-El Bakir ve Zeynel Abidin ve Şeyh Selahaddin sülalesinden olduklarını ileri sürüyor. Haymana'da yoğun olarak yaşayan aşiretin bugüne kadar ki girişli çıkışlı tarihine ilişkin bilgiler ise bulunmuyor. Haymana'nın 40'a yakın köyüne dağılan aşiretin ilk iskan yerlerinden biri olarak Yenice görülüyor. 1894 tarihli Ankara Vilayet Salname'sine göre Yenice'nin adı o zamanlar Şıhbızınlı Nahkiyesi olarak geçiyor. Haymana dışında Kulu'ya bağlı Canımana, Dipdede, Karakilise gibi köyler, Polatlı'ya bağlı Kayabaşı köyünde de Şêxbızınlar yaşar. Haymana merkezinde de önemli sayıda Şêxbızınlar yaşarlar. Haymana Kürtleri üzerine yazılmış eserlerden biri de Georges Parrot tarafından kaleme alınmıştır. 1865 yılında yazılan makalelerden oluşan kitap, yazarın Haymana Kürtleri arasında geçirdiği günlerine ait gözlemlerini kapsamaktadır. Perrot, Haymana Kürtleri arasında sözlü bir tarih araştırmasına başlar. Yaşlı Kürt köylülerine ne zaman buralara geldiklerini soran Perrot, en yaşlılarının bile dedelerinin 150-200 yıl önce buralarda doğduklarını söylediklerini yazar. Bu insanların ülkenin hangi yörelerinden hangi nedenlerle ne zaman gelip yerleştikleri tam olarak bilinmemektedir. Bu durumda Türklerin 11. yy'da Anadolu'ya gelişleri ile beraber Kürtlerin de çeşitli nedenlerle Orta Anadolu'ya kadar geldiklerini, göçebe yaşam ve hayvancılık koşullarının onları Haymana bozkırlarına kadar taşıdığını ve onların Haymana'nın ilk yerleşiklerinden olduğunu düşündürüyor. Kürtlerin Orta Anadolu'ya Çaldıran Savaşı'ndan önce geldiklerini düşündüren başka söylentiler de var. Haymana'nın kuruluşu 1402'den öncedir. 1402 yılında Timurlenk ile Yıldırım Beyazıt arasında çıkan savaş Haymana yöresinde cereyan eder. Söylentiye göre savaş sırasında Timur'a çok sevdiği kızı Mane'nin ölüm haberi verilir. Timur'da büyük bir acı ile elini havaya açarak "heeey Mane" diye bağırır. Böylece yöreye Heymane adı verilir. Şêxbızınca "leng" topal anlamına gelir. Topal Timur anlamına gelen Timurlenk Şêxbızın Kürtlerinden olmasın mı? Orta Anadolu Kürtleri denildiğinde Ecevit'in hep anımsadığı ve dile getirdiği Haymana Kürtleridir. Osmanlı arşivlerini araştırma olanağı olan Ecevit, büyük bir olasılıkla bu yöreye ilk yerleşimleri de bilir. Osmanlı arşivleri devlet sırrı olmaya devam ederse bu konudaki spekülasyonlar da bitmez. İster 1400'lerde ister daha önceleri gelsinler, bu durum Haymana yöresine yerleşen Şêxbızınların Kürt olduğunu ve yörenin ilk yerleşiklerinden oldukları gerçeğini değiştirmiyor. Şêxbızınların diğer Kürtlerden en belirgin ayrılıkları dil konusunda görülüyor. Onlar Şêxbızınca konuşurlar. Şexbızınların yaşlıları Kurmanci lehçesini bilir, ancak gençler bilmezler. Şêxbızınca daha çok Sorani lehçesine benzese de onun ayrı bir lehçe olduğunu düşünüyorum. Dildeki lehçe farklılıkları, dilin zenginliğini gösterse de iletişimde zorluk sağladığı da ayrı bir gerçek. Dil konusundaki ayrılıklara daha önceleri Birnebun'un 4. sayısında değindiğim için bunları tekrarlamayı gereksiz görüyorum. Bu konuda ayrıca aynı derginin 3. sayısında yayınlanan Mahmut Levendi'nin yazılarına da bakmakta yarar var kanısındayım. Şêxbızınların diğer bir özelliği dağınık bir şekilde yaşamalarıdır. En derli-toplu yer olarak yaşadıkları Haymana yöresi dışında, onlar, Türkiye'nin çeşitli illerinde genellikle köylerde yaşarlar. Diyarbakır, Çermik, Bayburt, Gümüşhane, Adapazarı, Merzifon, Yozgat, Çorum gibi illerde Şêxbızın köylerine rastlamak olası. Barzani'nin Şêxbızın *******larından sözetmesinden, o yörede de Şexbızınların yaşadığını anlıyoruz. Şêxbızınlarda ağa, aşiret, şeyh gibi kavramlar aşılmış, feodal ilişkiler çözülmüştür. Kapitalizmin egemen olması emek-sermaye çelişkisini de gündeme getirmiştir. Ancak çözülmeyen ulusal sorun onların bu soruna da duyarlı olmaların beraberinde getirmiştir. Ulusal soruna ilgi Barzani hareketine duyulan sempati ile devam etmiş ve günümüzde bu sorunun çözümü yönünde gösterilen çabalara destek aşamasına gelmiştir
ŞEXBIZINİLER
...Haymana’ya l514 ve l5l6 yılları arası göç etmeleri tamamlanmış ve bu büyük göç dalgası daha sonra siyasi ve ekonomik nedenlerle de devam etmiştir...
Orta Anadolu Kürtleri denilince Haymana akla gelir. Haymana Kürtleri söz konusu olunca da Şexbızın Kürtleri akla gelir. İlk akla gelen neden Şexbızıniler oluyor, bu da ayrı bir konu. Genellikle Haymana`nın doğu, güneybatı, batı ve kuzeybatı taraflarına yerleşmiş, bölgenin en verimli ve sulak arazilerin bulunduğu yerlerde mesken tutmuşlardır. Ne zaman, nasıl ve en önemlisi de neden gelmişlerdir. İşte bu sorulara cevap arayacağız. Aslında bu soruların cevapları vardır, ancak Osmanlı arşivleri ,bu konuda uzman ve yetkili kişilerce araştırıldığında bulunur. Biz burada elde ettiğimiz belgelerden ve aile büyüklerimizin anlattıklarından söz edeceğiz. Bilindiği gibi Kürtler arasında yazılı belge geleneği yoktur. Genellikle olayları yazılı olarak bildirmekten çok sözlü nakletme geleneği mevcuttur. Bu nedenle anlatacağımız olayları belgeleri olmakla birlikte, bazıları aile de bilge kişilerden duyduklarımızda size aktarılacak.
Bu konuda Osmanlı kaynaklarını bulanlar, Şexbızın Kürtleri l6.yüzyılın başlarında l5l4 yıllarında Osmanlı Padişahı Yavuz Sultan Selim tarafından, kabul edilen aşiret reisi Şeyh Hüseyin (Şexbızıniler arasında Qazi Hüseyin olarak anlatılır)’e verilen ferman sonucu Anadolu’ya göç başlamıştır. Tabi ana neden Anadolu’ya göçten önce asıl meskun oldukları Kerkük, Xaneqin ve Bazyan yöresinden siyasi nedenlerden dolayı İran tarafına Kirmanşah şehri ve çevresine l450 yıllarda göç edip yerleşmişler. Burada daha sora dini-mezhebi nedenlerden dolayı asıl tarihi göç olayı başlamıştır. İran`da Şah İsmail yönetimi Şiiliği esas aldığından dolayı, Şexbızınilerin çoğunluğu İslam’ın suni Şafii mezhebine bağlı olduğundan Yavuz tarafından sıcak karşılanmışlar. Aşiret reisi Şeyh Hüseyin (Qazi Hüseyin) çok güzel konuşan dindar ve aynı zamanda bilge bir şahıs olduğundan padişah tarafından kendisine verilen fermanda vergilerden muaf olduğu gibi ileride Osmanlıya askerlikten de muaf olacaktır.
Halen konuşulan Şexbızıni dilinin de çok Farsça kelimeler mevcut. Yavuz Selim Şah İsmail’in ordusunu yenmesi Kürtlerin büyük desteğini kazanmış ve bu nedenle ve özellikle Şexbızın Kürtlerine İç Anadolu`da en verimli yerlere yerleşmişler. Bu yerleşmede aşiret içerisinde bir hiyerarşiye dikkat gösterildiği görülmekte. Haymana’nın Ankara ve Konya güzergahına aşiret içerisindeki önemli aileler yerleştirilmiş. Şexbızıniler Haymanaya önceden bazı aileleri gönderdikleri ve böylelikle bilgi sahibi oldukları anlaşılmıştır.
Ayrıca aşiret reisi Şeyh (QAZİ) Hüseyin’in bilgili, akıllı ve veciz konuşmasının da etkili olduğu anlaşılmakta.
Haymana’ya l514 ve l5l6 yılları arası göç etmeleri tamamlanmış ve bu büyük göç dalgası daha sonra siyasi ve ekonomik nedenlerle de devam etmiştir. Haymana`nın doğusuna Balçıkhisar Beldesinden başlayarak, Yeşilköy köyüne kadar (Sıleni) aşiretin asıl iskeleti yerleştirilmiştir.Tü m Şexbızıni Kürtleri bu bölgeye HOZ veya HOZE demektedirler. Ayrıca çevredeki diğer unsurlarda bu deyimi kullanmakta. Ünlü araştırmacı yazar Abdullah Varlı tarafından Osmanlı arşivlerinden elde edilen l606 tarihli emirnamede, başlık olarak "ŞEXBIZINİ HOZUNA" bu da Şexbızıni Beyi demektir. Haym*****n kuzey batısına genellikle kendilerine Kerkuki dediğimiz. Dereköy, Karaömerli (mandıra), Durutlar, Sarıgöl, Erıf, Kayabaşı,Yaylabeyi akraba köyleri yerleştirilmiştir. Ayrıca Güney ve güneybatıya ve Mangal dağı eteklerine KELATİ, XEWEND ve JİRKİ Şexbızıniler yerleştirilmiş, Evliyafakı,Yaprakbay ır(LER) denilen aileler yerleştirilmiştir. En büyük Şexbızıni beldesi olan Yenice (Sındıran, Gozgoz)lilere de Palani(Palulu) denilmekte. Balcıkhisar beldesinden Yurtbeyli (Evdali) beldesine kadar olan Şexbızıni köylerine de Koseler (kuse) denilmekte. Bostanhöyük ,Saze, Yergom, Yeşilköy, Canımana, Dipdere, Kılise (Karacadere) ve Evliyaçeşme Şezbızınilere ise SILENİ denilmekte ve bunlar Zeynel Abıdinin soyundan geldiklerini iddia ederler.
Haymana yöresine yerleşen Şexbızıniler burada uzun süre hayvancılıkla uğraşmışlar, yarı göçebe bir yaşam sürmüşler. İlkbahar ile birlikte yaşlılar ve çocuklar dışındakiler köyden sürülerle birlikte ayrılılardı. Sonbahar sonuna kadar yaylada kalırlardı, bu harekete MALESER derlerdi. Şexbızıniler hayvan sürülerini otlatmak ve iyi verim almak için Samsun iline bağlı, Çarşamba, Havza, Bafra ile Amasya, Kastamonu, Sinop, Boyabat, Trabzon, Karabük, Çankırı, Bolu, Kütahya, Düzce ve çevrelere yaylaya giderlerdi. Daha sonra anlaşılacağı gibi Osmanlı`da yapılan nüfus sayımları sonucu Şexbızıniler Haymana dışındaki ana yerleşimlerinden sonra buralarda da kalarak yerleşmişler. Böylelikle ciddi Şexbızıni nüfusu oluşmuş. Buralardaki Şexbızıniler yayla göçü sonucu meydana gelmiştir. Bu tür göçebe yaşamı l9.yy. ortalarına kadar devam etmiştir.
Aşiret içerisinde ticaretle uğraşan ailelerde bulunuyordu. l7.yy. sonlarına doğru bu ailelerden biri olan ve sonradan Mısır devletini kuran Kavalali Mehmet Ali Paşa ailesidir. Düzce’den Makedonya’ya hem ticaret hem de görevli olarak gitmişler. Burada ti**** alanda gösterdikleri başarıdan dolayı Osmanlı devlet yöneticileriyle kurdukları ilişkiler daha sonra devlet nezdinde önemli mevkilere sahip olmuşlar. Bu aile Şexbızın aşiretinin Qırtıkoğlu ailesindendir. Haymana`ya gelen Şexbızıniler yukarıda da belirttiğimiz gibi Yavuz Sultan Selimin Çaldıran`da savaşı kazanmasında gösterdikleri başarıdan dolayı mükafatlandırılmışla rdı. Çünkü iskan edildikleri yerler çok verimli ve elverişli yerlerdir.
Günümüzde Şexbızıniler bulundukları yerlerde özellikle Ankara’da ticaretle uğraşan, serbest çalışanların yanı sıra devlet kurumlarında da önemli mevkilerde görev alanlar olduğu gibi siyaset, gazetecilik ve turizm alanında da hayli önemli şahsiyetleri mevcuttur.
Yetmişli yıllardan sonra ulusal duygulara sahip olup devletle de ters düşenler olmuştur.
Haymana Şexbızın Kürtleri 40-45 bin civarında bir nüfusa sahip. 30 köyleri mevcut. Hali hazırda Ankara’nın önemli işadamları Şexbızındırlar…
FAYDALANILAN ESERLER
1. M.Emin Zeki Beg: Diroka Kurd u Kurdistan
2. Ermenistan kürt Araştırmalar Merkezi Bilim Heyeti : Kürdistan Tarihi
3. Mesut Barzani: Kürt Ulusal Özgürlük Hareketleri (2 Cilt)
4. Dr.Naci Kuıtlay: Kürtler
5. Kemal Burkay: Kürtler ve Kürdistan
6. Rohat Alakom: Orta Anadolu Kürtleri
7. Rohat Alakom: Aristokraten Kurd-Torın
8. Orhan Miroğlu: Canip Yıldırımla Söyleşi,Hevsel Bahçesinde Bir Dut Ağacı
9. 1606 Osmanlı Arşivinden belge (Abdullah Varlı tarafından temin edildi)
off Haymanalıyım kürt değiliz tabiki buraya gelenler göç ile geldi
YanıtlaSillawww sanki bize bizans soyundan geliyo; sen nasıl geldin buraya ? göçle degilmi.
Silsen burda bu yaptıgın yorum ayrımcılıga,ırkcılıga sürüklüyo. ve haymananın namına kötü bir leke sürüyosun . ben kendimi bildim bileli ayrımcılık yok herkes türk gibi herkes kürt gibi yasamıstır ve kımse kımseye karısmamısıtır.ve senden tek bi istegim var tüm haymanalılardan en içten bişekilde özür dilemen . ve bu nezaketsizligin seni utandırır umarım çünkü kardeşligin gövdesine balta vuruyosun . ''Ne Mutlu Türkiyeliyim Diyene''
Türkiyelim nedir?Bir de bu çıktı. Arkadaş konuşmanın içeriğine katılıyorum fakat bir düşün. Ne mutlu Türk olana dememiştir Atatürk Ne mutlu Türküm diyene demiştir. Ne mutlu Türk'üm de, Kürt kökenli Türk vatandaşıyım de. Şimdi soy kütüklerimizi dökmeyelim fakat 5000 bin yıldır yan yana yaşayan insanlarız kim Kürt kim Türk. Ben Haymanalıyım, Türk hissediyorum, benim atalarım bu devletin kurucusudur, halkım Anadolu halkıdır, dilim Türkçedir.
Silbakın bende şeyhbızınym fakat biz yavuz sultan selimin askerleriyiz bizi kürtler kendine çekiyor yapıyorlarki bizde pkk lı olalım kürt demişken pkk lı kürtler diyorum biz fars milletiyiz unutmayın bunu
SilBen niğde yaşıyorum nigdeliyiz soyum sopum haymana kurdu soyumu çok merak ediyorum macar ana falan diyorlar hep bana bildiğim bunlar bana biraz yardımcı olsaniz
SilNE derlerse desinler seyhbizinlar türkmendir türktür dilimiz hiç kürtlerin diline benzemiyor hatta o zamanki kürt şair diyorki şeyhbızınlar bizim gibi giyinmiyor konuşmuyor osmanlı torunuyuz allaha şükür dilimizde bir sürü türkçe kelime var içimizdeki türklüğü kimse silemez
SilMınde fkına jınıt niyaligimle.. dulli xünek ka de now zaneman le ku hestın Tırki ?
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilBizler Gaziantep'te yaşayan Bereketli aşireti mensuplarıyız.Dedem Haymana dan çıktıklarını söylerdi.Daha sonra Yerköy ,Çiçekdağ, Konya ve en sonunda Kilis tarafına göçmüşler.Haymana ile devam eden bir bağlantımız varmı bilemiyorum.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
SilAbi bağlantın var niğde de biz haymana kurduyuz macar ana derler çok araştırdım hep bilgi topladım kimse bana yardımcı olmadı sen yardımcı olun nu abi ben çok merak ediyorum köyde haymana kurdu biz 500 kişi falan varız sülalem numaram 05335503405 abi beni lütfen ara
SilYazar anayin amına koca yarrgimi sokam. Anan pek sever koca yaragimi
YanıtlaSilBen kimmiyim turko
ŞEREFSİZ EWLADİ
SilUnknown sen şeyhbzn değilizsin o.ç evladı zamanında içimize göç eden ermenilerdensin biz vatanımızı seviyoruz kahpenin soyu
SilSayın kardeşim bunlar milliyetçiliğin ne olğunu anlamaz. Benim büyük dedemde haymanadan karabüke göç etmiş 1800 lü yıllarda. Bizler gerçek haymana kürtleri olarak vatanımıza ihanet etmeyiz. NE MUTLU TÜRKİYELİYİM.
Silabicim biz kürt değiliz kürtlerin atasayıyız acemizacem dilimizde farsçaydı sonradan içimize göç etme nedenleri ile bozuldu
SilAnkara HAYMANA'dan selamlarımla kandaşlarım.
SilBende senin anını sikiyim türk
SilUNnknown ölmüşlerini götünden sikeyim mezarda taşının amına caktıgımın evladı
SilUnknown kızkardeşlerini götünden sikerim ırkını siktiğimin maymun kürdü ölmüş akrabalarını siktigim 😊😊
SilUnknown kızkardeşlerini götünden sikerim ırkını siktiğimin maymun kürdü ölmüş akrabalarını siktigim 😊😊
SilUnknown kızkardeşlerini götünden sikerim ırkını siktiğimin maymun kürdü ölmüş akrabalarını siktigim 😊😊
SilAbi ben Lek kürtçesi ile Şeyhbzıniyi karşılaştırmak için Lek garameri kaynağını nerden bulabilirim?
YanıtlaSilBende haymanaliyim ama bizim dilimiz diğer kürtçe lerden daha farklı mesela bi Diyarbakır batman kurtcesiyle bizim kurtce mız aynı değil ve her kurt anlamıyor bizim dilimizi
YanıtlaSilAynen katılıyorum sna
SilHaymanaya farklı bir kaç aşiret göçmüş Sorani zazaki ve Kurmanci konuşan aşiretler zamanla bu kürtçenin üç lehçesi birleşerek bir dil olmuş farkı bundan kaynaklanıyor.
SilHatta dilimizde bir sürü türkçe kelime var
SilBiz Türkleri Türk olduğu için eleştiriyormuyuz ki Türkler Kürtler için en ağıra alınmayacak galiz küfürleri savurup klavye yoluyla kabadayılık yapmaktadır.Şeybızınlar diğer Kürt lerden farklı bir yapıya sahiptir.Dil olarak İslama verdikleri hizmetler ve bu dine olan bağlılıkları yaşam biçimleri bakımından karşılaştırma yapıldığında farklılık kendini göstermektedir.Sakarya meydan muharebesinin başlangıcı ve sonuna etki eden yine bu şeyhbızıni aşiretidir.bütün şeybızıniler birbirine akrabadır.Ve iç Anadolu’da Haymana ovasının asıl sahibidir.
YanıtlaSilarkadaşlar hiç boşunuza kendini yırtmayın biz farsız fars kalıcagız yeterin artık bu kadar kürtlere özenmenizin sebebi nedir bizim buradaki kürtler şeyhbıznlardan nefret ederler her gün her gece kavga ediyoz kürtlerle bizi istemiyorlar biz farsız uzatmanıza gerek yok
YanıtlaSilzındegi ziyad dar FARSİSTAN O TURKİSTAN
SilSana katılıyorum eğer biz gerçek kurt olsak neden dilimiz çok çok farklı olsun düşünüyorum da bence farklı bir irkiz Kürt değiliz büyüklerimizin geçmişini sikiyim bı bok bilmiyorlar söylemiyorlar 😁😁
SilTürk kürt ayrımı yapmadan yasayamiyor musunuz yaa. Ben ilk okul 2. Sınıfta bir Türk köyünde büyüdüm ve beni dövdüler sırf kürdüm diye. Ben 8 yaşında kürtlük veya Türklük bilmezken beni sınıf arkadaşlarım dövüyordu. Artık hu zihniyetten kurtulun çünkü bu devleti kurarken Türk, Kürt, Laz hep birlikte kurtulus savaşında mücadele verdik. Ne mutlu Türk'üm diyene demekten gocunmayin mesela çünkü burası Türkiye Cumhuriyeti
YanıtlaSilBen bir Haymana vatandaşı olarak ne Kürdü nede türkü benim Atam suan nefes aldığım topraklar için bedel ödemişler bu topraklarda gözü olup karşımıza kim olursa olsun atamalarımizin bize emanet ettiklerine kim göz Diker se son kanımiza kadar savaşmak düşer bize.
YanıtlaSilBizim Türk kurt diye bir sorunumuz yok.bu tür şeyleri çıkaran gecmisimizde küçük beyinlilerin işi. ELHAMDURILLAH MUSLUMANİZ
Dedelerimizin Emanetlerine sahip cikmak düşer bize kim ne konuştuğu bizim için önemli değil onemli olan 15 temmuz gibi beraber birlik olmaktır.
Abi sen çok bilgi biliyorsun bana yardımcı olur musun numaram 05335503405
SilBen bir Haymana vatandaşı olarak ne Kürdü nede türkü benim Atam suan nefes aldığım topraklar için bedel ödemişler bu topraklarda gözü olup karşımıza kim olursa olsun atamalarımizin bize emanet ettiklerine kim göz Diker se son kanımiza kadar savaşmak düşer bize.
YanıtlaSilBizim Türk kurt diye bir sorunumuz yok.bu tür şeyleri çıkaran gecmisimizde küçük beyinlilerin işi. ELHAMDURILLAH MUSLUMANİZ
Dedelerimizin Emanetlerine sahip cikmak düşer bize kim ne konuştuğu bizim için önemli değil onemli olan 15 temmuz gibi beraber birlik olmaktır.
Ben bir Haymana vatandaşı olarak ne Kürdü nede türkü benim Atam suan nefes aldığım topraklar için bedel ödemişler bu topraklarda gözü olup karşımıza kim olursa olsun atamalarımizin bize emanet ettiklerine kim göz Diker se son kanımiza kadar savaşmak düşer bize.
YanıtlaSilBizim Türk kurt diye bir sorunumuz yok.bu tür şeyleri çıkaran gecmisimizde küçük beyinlilerin işi. ELHAMDURILLAH MUSLUMANİZ
Dedelerimizin Emanetlerine sahip cikmak düşer bize kim ne konuştuğu bizim için önemli değil onemli olan 15 temmuz gibi beraber birlik olmaktır.
Siye bıxın - Kara Keçili demek değil mi? Şeyhbızın'lar Kürtlüğün ve Türklüğün vücut bulmuş hali gibi vede Pers kültürünün.
YanıtlaSilArkadaşlar benim dedelerin haymadan namus davası için bir ayleyi ortadan kaldırıp sivas şarkışlaya göçetmişler zaten önceden koyun yaymakiçin yazlık olarak sivas göç ederlermiş otlak alır larmiş büyük dedemin adı hasöö muş hanımı da kurt karı mış ben kökenini arştıryorum yardımcı olun
YanıtlaSilArkadaşlar benim dedelerin haymadan namus davası için bir ayleyi ortadan kaldırıp sivas şarkışlaya göçetmişler zaten önceden koyun yaymakiçin yazlık olarak sivas göç ederlermiş otlak alır larmiş büyük dedemin adı hasöö muş hanımı da kurt karı mış ben kökenini arştıryorum yardımcı olun
YanıtlaSilŞEXBİZİNÎLER KÜRTTÜR!!
YanıtlaSilBEN HAYMANALI BİR LEK KÜRDÜ OLARAK KENDİMLE VE HALKIMLA HEP GURUR DUYDUM! SİZLER GİBİ KÜRTLÜĞÜMDEN UTANARAK KENDİME TÜRK ARAP ACEM FARS DEMEDİM DEMEYECEĞİM DE!
KÜRT OLARAK DOĞDUM KÜRT OLARAK YAŞIYORUM VE KÜRT OLARAK ÖLECEĞİM!
MİN KURDİM! MİN SERBİLİNDİM!
ŞEYHBIZIN FARSLARI KİMDİR?
SilŞeyhbızınlar, Başta Türkiye, Irak, İran, ve Suriyede dağınık olarak yaşayan sünni Fars aşiret konfederasyonudur.Tek bir aşiretten oluşmayıp, kendi içinde birkaç aşiret barındırır. Bu aşiretler; Lər, Lək , Xevend, Dəşti, Jiriki, Sıleni, Küçali, Palani dir. Esasen Çaldıran savaşında Güneybatı İrandan, Osmanlı tarafından doğu Anadolu'ya sürgün edilmişlerdir.
şeyhbızınların islamın sünni-hanefi mezhebine bağlı olmakla birlikte İranda ehli hak(yaresan) olanları da mevcuttur. Önceden diğer Feyli Lurları gibi şia iken, çaldıran savaşını fırsat bilip, toprak kazanmak isteyen Kürtler tarafından sünni-şafileştirilmiştir ve iç anadoluda hanefileşmişlerdir. hala doğu anadoludaki Şeyhbızınların şafi oldukları bilinir.Osmanlı devleti tarafından tarafından Çaldıran savaşındaTürkiye, ve kuzey Suriyeye sürgün edilmişler.
Bir orta Farsçadan ayrılmış olan Lurcanın Feyli şivesini konuşurlar. Bugün toplam nüfusları 100.000~200.000 arasındadır. Kuzey Suriyede ve Bağdatta yaşayan Şeyhbızınlar Arapça konuşurlar.Dillerini ve kökenlerini unutarak asimile olmuşlardır.Kuzey Irakta birçok yerde bulunurlar ama onlarda Şeyhbızın dilini unutmuş ve Soranca konuşurlar.Suriye ve Iraktaki Şeyhbızınların soyadları genellikle " SheykhBzeyni, SheykhBuzene" şekillerindedir. Türkiyede ki Şeyhbızınlarsa Türkçe ve Kürtçe ile karışık bir Farsça kullanırlar.
Türkiyedeki Şeyhbızınlar doğu anadoluya ilk kez geldiklerinde kürtlerin arasında yaşayarak başta ÇOBANLIK yaptıkları için Kürtler bu Lurlara ŞEYX-BİZİN, Şıxızın, Şıxoyan ve şixbizin demişlerdir.Türklerde Şeyhbuzunlu Kürtleri tabirini kullanmışlardır.Şeyhbızın kelimesinin kökeni iddia edildiği gibi"bazanın liderleri" değil "ŞEYX= ÖNDER, BİZİN=KEÇİLER" yani "keçilerin önderi, çoban" anlamına gelir.Bazı Şeyhbızınlar Kendilerine ve dillerine Şağ Hüseyini anlamına gelen "ŞƏĞUZUNİ" derken Bazıları ise Şeyxbızeynī der. Şeyhbızın ve Şəğuzuni isimlerinin sonradan verildiği kesindir.
Zikretmek lazımdır ki Türkiye'deki Şeyhbızınların birçoğu, kendisini Türkçe Kürt olarak tarif eder. Ancak bu sanıya varan Şeyhbızınların yıllarca uğradıkları asimilasyonlardan dolayı uğradıkları milliyet karmaşası ve bir milliyete sahip olma kaygısıyla beraber Şeyhbızınlara Kürtlük bilinci yerleştirilmiştir. Dürüst olmak gerekirse Haymana denilince akla ilk gelen Şeyhbızın kürtleri, Tuz gölü kürtleri(Atatürkün tabiriyle) ve iç anadolu kürtleri tabiridir. Şeyhbızınların Zazalar gibi Kürtçeden farklı bir dilleri olduğunu tekrar etmek gereklidir. Yapmış olduğumuz araştırmalar ve çeviriler aracılığıyla Şeyhbızın dilini derin ve kapsamlı bir şekilde ele aldık. Ve bu dilbilimsel verilere dayanarak Şeyhbızınların Kürt değil Fars olup, dillerinin ise Orta Farsçadan(Parsi) ayrılıp modern Farsçadan etkilendiği gerçeğini dile getirebiliriz.
ŞEYHBIZIN FARSLARI KİMDİR?
YanıtlaSilŞeyhbızınlar, Başta Türkiye, Irak, İran, ve Suriyede dağınık olarak yaşayan sünni Fars aşiret konfederasyonudur.Tek bir aşiretten oluşmayıp, kendi içinde birkaç aşiret barındırır. Bu aşiretler; Lər, Lək , Xevend, Dəşti, Jiriki, Sıleni, Küçali, Palani dir. Esasen Çaldıran savaşında Güneybatı İrandan, Osmanlı tarafından doğu Anadolu'ya sürgün edilmişlerdir.
şeyhbızınların islamın sünni-hanefi mezhebine bağlı olmakla birlikte İranda ehli hak(yaresan) olanları da mevcuttur. Önceden diğer Feyli Lurları gibi şia iken, çaldıran savaşını fırsat bilip, toprak kazanmak isteyen Kürtler tarafından sünni-şafileştirilmiştir ve iç anadoluda hanefileşmişlerdir. hala doğu anadoludaki Şeyhbızınların şafi oldukları bilinir.Osmanlı devleti tarafından tarafından Çaldıran savaşındaTürkiye, ve kuzey Suriyeye sürgün edilmişler.
Bir orta Farsçadan ayrılmış olan Lurcanın Feyli şivesini konuşurlar. Bugün toplam nüfusları 100.000~200.000 arasındadır. Kuzey Suriyede ve Bağdatta yaşayan Şeyhbızınlar Arapça konuşurlar.Dillerini ve kökenlerini unutarak asimile olmuşlardır.Kuzey Irakta birçok yerde bulunurlar ama onlarda Şeyhbızın dilini unutmuş ve Soranca konuşurlar.Suriye ve Iraktaki Şeyhbızınların soyadları genellikle " SheykhBzeyni, SheykhBuzene" şekillerindedir. Türkiyede ki Şeyhbızınlarsa Türkçe ve Kürtçe ile karışık bir Farsça kullanırlar.
Türkiyedeki Şeyhbızınlar doğu anadoluya ilk kez geldiklerinde kürtlerin arasında yaşayarak başta ÇOBANLIK yaptıkları için Kürtler bu Lurlara ŞEYX-BİZİN, Şıxızın, Şıxoyan ve şixbizin demişlerdir.Türklerde Şeyhbuzunlu Kürtleri tabirini kullanmışlardır.Şeyhbızın kelimesinin kökeni iddia edildiği gibi"bazanın liderleri" değil "ŞEYX= ÖNDER, BİZİN=KEÇİLER" yani "keçilerin önderi, çoban" anlamına gelir.Bazı Şeyhbızınlar Kendilerine ve dillerine Şağ Hüseyini anlamına gelen "ŞƏĞUZUNİ" derken Bazıları ise Şeyxbızeynī der. Şeyhbızın ve Şəğuzuni isimlerinin sonradan verildiği kesindir.
Zikretmek lazımdır ki Türkiye'deki Şeyhbızınların birçoğu, kendisini Türkçe Kürt olarak tarif eder. Ancak bu sanıya varan Şeyhbızınların yıllarca uğradıkları asimilasyonlardan dolayı uğradıkları milliyet karmaşası ve bir milliyete sahip olma kaygısıyla beraber Şeyhbızınlara Kürtlük bilinci yerleştirilmiştir. Dürüst olmak gerekirse Haymana denilince akla ilk gelen Şeyhbızın kürtleri, Tuz gölü kürtleri(Atatürkün tabiriyle) ve iç anadolu kürtleri tabiridir. Şeyhbızınların Zazalar gibi Kürtçeden farklı bir dilleri olduğunu tekrar etmek gereklidir. Yapmış olduğumuz araştırmalar ve çeviriler aracılığıyla Şeyhbızın dilini derin ve kapsamlı bir şekilde ele aldık. Ve bu dilbilimsel verilere dayanarak Şeyhbızınların Kürt değil Fars olup, dillerinin ise Orta Farsçadan(Parsi) ayrılıp modern Farsçadan etkilendiği gerçeğini dile getirebiliriz.
Benim bildiğim be de Bayburt tan yazıyorum şeyhbızın aşireti eski adı güneş olguları diye anılır hep bir kapl
YanıtlaSilİle çocuklarıyız.
Ben adanada oturuyorum amma velakin sultan selim den yana olup ,soradan Haymanaya yerleştirilmiş atalarımız dedem at üzerinden inmez iyi binermiş,şehre indiğinde herkes titrermiş öyle bir kürt aşiretiymiş çok dağılmışlar sonradan aslımızı tam bilmiyoruz benler yardımcı olsun .aĺtı parmak lakaplı aşiretmiş.
YanıtlaSilSelamlar, Ben Adiyaman besni Akdurak köyünden,eski adı KOSA köyü ve Kosa Asireti den (Mola YERIM) büyüklerimizin söyledikleri Yerim lerin bir kolu Haymanada eskiden gelir giderlermis.akrabalil bagi kopmasin diye bir kiz istemisler büyük ninem Xace diye biliyorum adini,abüyük ninem kizini uzak oldugu icin vermiyor urda Akrabalari kiziyor ve bir daha görüsmiyorlar. Ondan sonra Xace ninem bunu agit olarak söylermis gitti Akrabalarim.... Böyle bir bilgisi yada duyan varsa Läutfen iletisim gecsin
YanıtlaSilBrawke krmancım re kfısı adetanım kike asley ğey inkar diki bra jıney ğey ı furişi . Asley mın kürdistane .asla ve asla asley ğum inkar nekim.dara le kukey arame de kfney ovverdım çı ğhaver dırın veyev somuro mın tırk niyim
YanıtlaSil